Guide2Run

Alle passie en liefde voor hardlopen!

Wat zijn de grootste voordelen van hardlopen?

Algemene info hardlopen,Alle blogs
Lucas van der Linden

Lucas van der Linden

Hardloper / fysiotherapeut in opleiding

Grootste voordelen van hardlopen

Op het werk hoor ik vaak van klanten dat ze zijn begonnen met hardlopen om gezond te blijven. En gelijk hebben ze, gezond blijven is belangrijk in het leven. En dan is hardlopen daar zeker een goede sport voor. Maar wat voor effecten heeft hardlopen nou precies op je gezondheid? Hier zit natuurlijk veel meer achter dan alleen dat het gezond voor je is. Zo heeft hardlopen een positieve impact op zowel je mentale als fysieke gezondheid. Wat heeft hardlopen allemaal voor voordelen? Je leest het hier in dit blog.

Grootste voordelen van hardlopen

1. Hardlopen helpt mee bij het afvallen

Grootste voordelen van hardlopen afvallen

Ideale vetverbranding

Door hard te lopen verbrand je veel calorieën, en dan met name koolhydraten en vetten. Vetten worden wat meer verbrand bij rustige duurlopen in de lagere hartslagzones. Voor een ideale vetverbranding train je op 50-65% van je maximale hartslag of 70% van je Vo2max. Om te bepalen hoe hoog hiervoor je hartslag moet zijn, kun je de formule 220-leeftijd (formule van Karvonen) gebruiken om de maximale hartslag te berekenen.

Verbranding van koolhydraten

Koolhydraten verbrand je wat meer als de intensiteit wat hoger ligt, maar wel lang genoeg vol te houden is. Regelmatig blijven hardlopen zorgt niet alleen voor een goede verbranding tijdens het trainen, maar ook voor een hoger vetmetabolisme in rust na het trainen. Een win-win situatie zou je het kunnen noemen. Als je kijkt naar bijvoorbeeld veel langeafstandslopers, dan zie je dat deze bijna allemaal een tenger postuur hebben. Dit heeft dus te maken met het hoge vetmetabolisme dat ze in rust hebben doordat ze zo lang achter elkaar door kunnen lopen. 

2. Van hardlopen krijg je een sterk onderlichaam

Grootste voordelen van hardlopen sterk onderlichaam

Door regelmatig te blijven hardlopen, krijg je een sterker onderlichaam. Pezen en spieren rondom de gewrichten worden sterker, waardoor deze beter belastbaar worden. Dit heet fysiologische adaptatie, dit wil zeggen dat je lichaam zich aanpast aan de omstandigheden. Als je dus meer gaat trainen waarbij het onderlichaam veelvuldig gebruikt wordt, dan wordt het dus vanzelf sterker. Dit proces heeft echter wel tijd nodig, meestal een aantal weken tot een paar maanden. Dat is ook de reden waarom hardlopers die al snel te hard trainen blessures oplopen, omdat het lichaam hiervoor dus nog niet voldoende belastbaar is. Bij het hardlopen gaat het voornamelijk om het enkelgewricht, kniegewricht en heupgewricht die sterker worden. Maar denk bijvoorbeeld ook aan de buik- en rugspieren die nodig zijn om de romp stabiel te houden tijdens het hardlopen. 

3. Hardlopen heeft een positieve impact op het mentale welzijn

LEgwEaBVGMo

Naast alle fysieke voordelen, heeft hardlopen natuurlijk ook mentale voordelen. Zo wordt er tijdens het hardlopen de hormonen endorfine (werkt kalmerend) en dopamine aangemaakt (fijn gevoel). Dit is ook wel bekend als ‘runners high’, het gevoel van euforie tijdens het hardlopen. Door het goed kunnen ontspannen tijdens het lopen, zorgt hardlopen ook voor stressvermindering. Stress komt bij veel mensen in het alledaagse leven voor, bijvoorbeeld door drukte op het werk. Stress zorgt voor spieren die continu op spanning staan, waardoor dit op den duur zelfs lichamelijke klachten kan geven. Daarnaast is hardlopen natuurlijk ook goed om even lekker je hoofd leeg te maken en je zorgen even tijdelijk te vergeten.

4. Hardlopen houdt je fysiek gezond

tj27cwu86Wk

Hardlopen houdt je ook fysiek gezond. Door regelmatig hard te lopen, krijg je een verbeterde bloedcirculatie, betere ademhaling en hogere vetverbranding. Dit zorgt ervoor dat het risico op overgewicht en diabetes aanzienlijk kleiner wordt. Ook helpt hardlopen bij het beter kunnen ontspannen na een training. Regelmatig bewegen, zeker als je normaal gesproken heel de dag stil zit is natuurlijk altijd goed om te doen.

5. Van hardlopen krijg je een betere conditie

PHIgYUGQPvU

Deze was natuurlijk al een beetje voorspelbaar. Regelmatig hardlopen zorgt voor een betere conditie. Deze verbeterde conditie komt tot stand door een verhoogde zuurstofopname in het bloed die dit aan de betreffende spieren afgeven. Doordat spieren meer zuurstof geleverd kunnen krijgen, kan er door middel van ATP (adeninetrifosfaat) meer energie worden geproduceerd. Deze energieproductie gebeurt in de mitochondriën. Door regelmatig hardlopen krijg je meer en grotere mitochondriën, waardoor de energiecapaciteit nog meer omhoog gaat. Hierdoor krijg je ook een hogere Vo2max (maximale zuurstofopname in ml per minuut per kg lichaamsgewicht). Kortom, je cardiorespiratoir systeem (bloed- en zuurstofcirculatie) wordt dus verbeterd waardoor de conditie ook beter wordt.

Conclusie

Hardlopen heeft dus veel positieve effecten, zowel mentaal als fysiek op het lichaam. Wel moet ik er bij vermelden dat deze effecten alleen maar plaats vinden als je met REGELMAAT blijft hardlopen. Het lichaam heeft wat langer de tijd nodig om jou van deze positieve effecten te kunnen voorzien. Voor mensen die gezonder willen leven denk ik dat hardlopen echt een goede aanrader is en ben ik ervan overtuigd dat hardlopen een goede toegevoegde waarde is om de kwaliteit van leven te verbeteren. Naast al deze voordelen is en blijft hardlopen natuurlijk ook gewoon een leuke sport om te doen, fun is the key 🙂

Zie ook:

Bronnen:

  • Atletiekunie. (2022, 14 juli). Wil jij afvallen met hardlopen? Hardlopen.nl. Geraadpleegd op 19 oktober 2022, van https://www.hardlopen.nl

  • Allen, J. van & Allen, J. van. (2022, 9 september). 6 positieve effecten van hardlopen. Runner’s World. Geraadpleegd op 19 oktober 2022, van https://www.runnersworld.com 

  • Woltinge, G. (2022, 29 april). Hardlopen is gezond, maar is er ook een keerzijde? Spoor6. Geraadpleegd op 19 oktober 2022, van https://www.spoor6.nl

  • Vrielink, P. O. (2016, 31 augustus). Lezersvraag: anaerobe drempel – hartfrequentie – Karvonen. ProRun. Geraadpleegd op 19 oktober 2022, van https://www.prorun.nl

 

Tags :

Algemene info hardlopen, Alle blogs

Share This :

Share:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn